EXIF : Shutter speed: 20″, f/7.1, ISO 100, Focal length: 18mm, Nikon D5300 Nikkor 18-55 (Γιάννης Μανωλάς - Cyclone of Rhodes) |
Κάποιοι καιρόφιλοι, δεν αρκούνται στο να ζούν «απλά» ενα έντονο καιρικό φαινόμενο όπως είναι η καταιγίδα. Υπάρχει ένα μέρος της κοινότητας αυτής που θέλει να κάνει το κάτι παραπάνω.
Να αποτυπώσει το φαινόμενο με μια φωτογραφική μηχανή!
Σιγά σιγά, όσο η τεχνολογία προχωράει, το χόμπι αυτό αποκτά ολοένα και πιο πολλούς πιστούς ακόλουθους, ενώ τα αποτελέσματα , είτε λίγο είτε πολύ, είναι πανέμορφα.
Η δύναμη της στιγμής στην μέγιστη τιμή της!
Τι μπορεί να νιώθει ένας φωτογράφος την ώρα του «έργου»? Η απάντηση είναι απλή όσο 4 γράμματα…Δέος! Η επαφή με την φύση την στιγμή της φωτογράφισης είναι άμεση, ενώ ο χρόνος δείχνει να παγώνει σε κάθε ηλεκτρική εκκένωση. Βλέπεις τον κεραυνό σε κάποια «χ» απόσταση μακρυά σου και προσπαθεις να συνειδητοποιήσεις άν έχει καταγραφεί ή όχι μέσα απο τον φακό σου! «Μήπως έπεσε εκτός «κάδρου»»? «Μήπως έπεσε μετά απο το κλείσιμο του κλείστρου»? Είναι λίγες απο τις απορίες της στιγμής..
Το να πιάσεις σε φωτογραφία έναν κεραυνό, δεν εξαρτάται μόνο απο σένα…εξαρτάται απο τον ίδιο τον κεραυνό, καθώς εκείνος αποφασίζει αν θα σου χαρίσει μια υπέροχη φωτογραφία, ή αν θα σε κάνει να αναρωτιέσαι για ώρα το τι πήγε στραβά και χάθηκε η ευκαιρία.
Υπάρχουν φορές όμως που ο φωτογράφος ξέρει τι έπιασε στην φωτογραφία και αρχίζει να ανυπομονεί να κλείσει το κλείστρο για να δεί το αποτέλεσμα…
Όλα τα παραπάνω συναισθήματα εναλλάσονται σε πολύ μικρό χρόνο…Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων φωτογράφισης κεραυνών, ο χρόνος περνά πολύ γρήγορα καθώς η καταιγίδα συνεχώς κινείται με αποτέλεσμα να πρέπει να αντιδράς γρήγορα και «σωστά» στις μεταβολές των παραμέτρων. Δεν οφείλονται ποτέ στην τύχη τα όμορφα αποτελέσματα…Είναι ένας συνδιασμός τεχνικής και αντίληψης τόσο του χώρου όσο και του χρόνου. Απαραίτητο όπλο για δυνατά αποτελέσματα είναι οι DSLR φωτογραφικές μηχανές..
Όχι πως δεν υπάρχουν φωτογραφίες με ωραία αποτελέσματα απο απλές compact μηχανές, αλλά οι DSLR είναι πραγματικό όπλο..Έχεις την ευχέρεια να χειρίζεσαι όλες τις δυνατές παραμέτρους της φωτογραφίας , το διάφραγμα, το ISO, την ταχύτητα κλείστρου, την θερμοκρασία των χρωμάτων, την εστίαση αλλά και το ζούμ ανάλογα με τον φακό που χρησιμοποιείς.
Επίσης προτείνεται στην μετέπειτα επεξεργασία , τα αρχεία να είναι τραβηγμένα με όλη την ανάλυση της μηχανής μας σε RAW files!
Απο την παρέα του εξοπλισμού δε θα πρέπει να λείπει το τρίποδο..Ένα σταθερό τρίποδο που να μην το κουνάει ο αέρας (θυμηθείτε οτι φωτογραφίζουμε καταιγίδα και η καταιγίδα συνοδεύεται απο ισχυρούς ανέμους όσο πλησιάζει), είναι απαραίτητο για να έχουμε αποτέλεσμα σταθερής φωτογραφίας χωρίς κραδασμούς.
Ένα ιντερβαλόμετρο θα ήταν επίσης καλό να υπάρχει συνδεδεμένο στην μηχανή μας, για να μην ερχομαστε καθόλου σε άμεση επαφή με τα χέρια μαζί της, απο την αρχή εως και το τέλος της κάθε λήψης.
Στο λιγοστό φώς που υπάρχει το βράδυ γύρω μας, θα χρειαστούμε μεγάλες ταχύτητες κλείστρου, οι οποίες ποικίλουν ανάλογα με την συχνότητα των κεραυνών αλλα και με την έμπνευση του φωτογράφου.
Αν ο φωτογράφος επιθυμεί να βγάζει 1 και μοναδική εκκένωση, και υπάρχει καλή συχνότητα κεραυνών, μια ταχύτητα της τάξης των 15” είναι αρκετά καλή και με σίγουρο αποτέλεσμα.
Υπάρχει η περίπτωση επίσης που ο φωτογράφος επιθυμεί σε μια φωτογραφία να πιάσει 2 η και περισσότερους κεραυνούς, οπότε εκεί η ταχύτητα με μια καλή συχνότητα κεραυνών θα μπορούσε να είναι απο 25” και άνω.
Οι τιμές της ευαισθησίας του φίλμ (ISO) θα πρέπει να είναι χαμηλές , απο 100 εως 200. Όσο πιο κοντά μας πέφτουν οι κεραυνοί, τόσο μεγαλύτερο φώς εκπέμπουν προς τον φακό μας…Άρα το άνοιγμα του διαφράγματος θα πρέπει να είναι μικρό , για αποφυγή του «καψίματος» όπως λέμε της φωτογραφίας…Οι τιμές σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να είναι πάνω απο f/5 ενώ σε κοντινούς κεραυνούς μπορεί να χρειαστούν οι ελάχιστες τιμές f/9-f/11.
Όταν φωτογραφίζουμε κεραυνούς το απόγευμα, το φώς είναι πολύ περισσότερο γύρω μας και έτσι οι ταχύτητες του κλείστρου θα πρέπει να ρυθμίζονται κάπου ψηλότερα απο το 1” .. 1/20 1/80 με το αντίστοιχο διάφραγμα (κάτω απο f/10 ) και να κάνουμε ρυθμίζουμε το ιντερβαλόμετρο σε συνεχείς λήψεις μήπως και σταθούμε τυχεροί..Η φωτογράφιση την μέρα είναι δυσκολότερη καθώς δεν έχουμε την ευχαίρια να τραβάμε μια λήψη με παρατεταμένο χρόνο και ταχύτητες πάνω απο 1/500 τα πράγματα γίνονται σαφώς δυσκολότερα με κύρια πηγή αποτελεσμάτων την…τύχη!
Τα πράγματα αλλάζουν όταν ο φωτογράφος διαθέτει φίλτρο UV το οποίο μειώνει σε μεγάλο βαθμό το εισερχόμενο φώς προς την μηχανή μας και έτσι οι ταχύτητες λήψεις μπορούν να γίνουν πιο μικρές, ίσως και για αρκετά δευτερόλεπτα!
Σημαντική υποσημείωση για αποτελέσματα φωτογραφιών χωρίς κουνημένα αντικείμενα είναι η παρακάτω. Πάντα οι φακοί θα πρέπει να έχουν απενεργοποιημένο το VR ή IS όπως αναγράφεται σε πολλούς. Η λειτουργία αυτή στην πραγματικότητα σε βοηθά να έχεις θεωρητικά μειωμένους κραδασμούς στην φωτογραφία. Όμως εφόσον ημηχανή είναι πάνω σε τρίποδο και άρα σταθερή, ώντας ο διακόπτης του VR στο ON, λειτουργεί αντίστροφα, και αντί για ακούνητη φωτογραφία, δεν αποκλείεται να έχουμε κραδασμό «τεχνητό» απο τον φακό μας, στην προσπάθειά του να αποσβέσει τυχον κραδασμους όπως εκείνος τους αντιλαμβάνεται χωρίς οστόσο να υφίστανται..VR / IS λοιπόν ΠΑΝΤΑ στο OFF!
Όσον αφορά την εστίαση, τα καλύτερα αποτελέσματα έρχονται εφόσον την ρυθμίσουμε εμείς χειροκίνητα…Σημαδεύοντας την πιο μακρυνή πηγή φωτός, εστιάζουμε μέχρι να το δούμε λεπτομερώς στην οθόνη της μηχανής μας εφόσον έχουμε ζουμάρει το οπτικό ζουμ στο τελευταίο επίπεδο ωστε να «φέρουμε» κοντά μας, το σημείο που εστιάζουμε..
Όπως αναφέρεται και στον τίτλο, το συγκεκριμένο χόμπι, εκτός απο μαγευτικό, είναι και πολύ επικίνδυνο…Οι κεραυνοί δεν λογαριάζουν απο συναισθήματα..Πέφτουν όπου θέλουν και δεν προλαβαίνεις να αντιδράσεις όταν είσαι στην επικίνδυνη ζώνη..Για αυτό καλύτερα είναι να έχεις φύγει απο εκείνη πριν είναι ήδη αργά.
Σε περίπτωση που ο φωτογράφος είναι στο ύπαιθρο με αυτοκίνητο και η καταιγίδα έχει πλησιάσει επικίνδυνα, το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να μπεί μέσα στο αυτοκίνητο του με κλειστά παράθυρα..Αν ο εξοπλισμός του είναι αδιάβροχος, μπορεί να περιμένει έχοντας ρυθμίσει την μηχανή να τραβάει αυτόματα μόνη της..Αν όχι, καλό θα ήταν να μην περιμένει την τελευταία στιγμή για να «ξεστήσει» τον εξοπλισμό και βρεθεί προ εκπλήξεων! Αν φωτογραφίζουμε στην πόλη σε σημεία όπως ταράτσες, μόλις η ηλεκτρική δραστηριότητα πλησιάσει αρκετά, μπαίνουμε έγκαιρα μέσα στο σπίτι. Δεν περιμένουμε να νιώσουμε τα μέλη μας να ηλεκτρίζονται!!
Αν είμαστε εκτεθειμένοι στο ύπαιθρο χωρίς αυτοκίνητο, πράγμα που δηλώνει απροσεξία και αμέλεια του φωτογράφου, υπάρχουν οδηγίες για στάσεις του σώματος στο έδαφος ανάλογα την κλίση της περιοχής. Καλό είναι να έχουν μελετηθεί και αυτές για κάθε ενδεχόμενο! Καλή διασκέδαση και πάντα με προσοχή και προνοητικότητα!
Ακολουθούν φωτογραφίες των συντακτών μαζί με τις ρυθμίσεις που αντιστοιχούν σε κάθε φωτογραφία : Δημήτρης Σαγιάκος, Θανάσης Παπαθανασίου, Χρήστος Ντουντουλάκης
Τι μπορεί να νιώθει ένας φωτογράφος την ώρα του «έργου»? Η απάντηση είναι απλή όσο 4 γράμματα…Δέος! Η επαφή με την φύση την στιγμή της φωτογράφισης είναι άμεση, ενώ ο χρόνος δείχνει να παγώνει σε κάθε ηλεκτρική εκκένωση. Βλέπεις τον κεραυνό σε κάποια «χ» απόσταση μακρυά σου και προσπαθεις να συνειδητοποιήσεις άν έχει καταγραφεί ή όχι μέσα απο τον φακό σου! «Μήπως έπεσε εκτός «κάδρου»»? «Μήπως έπεσε μετά απο το κλείσιμο του κλείστρου»? Είναι λίγες απο τις απορίες της στιγμής..
Το να πιάσεις σε φωτογραφία έναν κεραυνό, δεν εξαρτάται μόνο απο σένα…εξαρτάται απο τον ίδιο τον κεραυνό, καθώς εκείνος αποφασίζει αν θα σου χαρίσει μια υπέροχη φωτογραφία, ή αν θα σε κάνει να αναρωτιέσαι για ώρα το τι πήγε στραβά και χάθηκε η ευκαιρία.
Υπάρχουν φορές όμως που ο φωτογράφος ξέρει τι έπιασε στην φωτογραφία και αρχίζει να ανυπομονεί να κλείσει το κλείστρο για να δεί το αποτέλεσμα…
Όλα τα παραπάνω συναισθήματα εναλλάσονται σε πολύ μικρό χρόνο…Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων φωτογράφισης κεραυνών, ο χρόνος περνά πολύ γρήγορα καθώς η καταιγίδα συνεχώς κινείται με αποτέλεσμα να πρέπει να αντιδράς γρήγορα και «σωστά» στις μεταβολές των παραμέτρων. Δεν οφείλονται ποτέ στην τύχη τα όμορφα αποτελέσματα…Είναι ένας συνδιασμός τεχνικής και αντίληψης τόσο του χώρου όσο και του χρόνου. Απαραίτητο όπλο για δυνατά αποτελέσματα είναι οι DSLR φωτογραφικές μηχανές..
Όχι πως δεν υπάρχουν φωτογραφίες με ωραία αποτελέσματα απο απλές compact μηχανές, αλλά οι DSLR είναι πραγματικό όπλο..Έχεις την ευχέρεια να χειρίζεσαι όλες τις δυνατές παραμέτρους της φωτογραφίας , το διάφραγμα, το ISO, την ταχύτητα κλείστρου, την θερμοκρασία των χρωμάτων, την εστίαση αλλά και το ζούμ ανάλογα με τον φακό που χρησιμοποιείς.
Επίσης προτείνεται στην μετέπειτα επεξεργασία , τα αρχεία να είναι τραβηγμένα με όλη την ανάλυση της μηχανής μας σε RAW files!
Απο την παρέα του εξοπλισμού δε θα πρέπει να λείπει το τρίποδο..Ένα σταθερό τρίποδο που να μην το κουνάει ο αέρας (θυμηθείτε οτι φωτογραφίζουμε καταιγίδα και η καταιγίδα συνοδεύεται απο ισχυρούς ανέμους όσο πλησιάζει), είναι απαραίτητο για να έχουμε αποτέλεσμα σταθερής φωτογραφίας χωρίς κραδασμούς.
Ένα ιντερβαλόμετρο θα ήταν επίσης καλό να υπάρχει συνδεδεμένο στην μηχανή μας, για να μην ερχομαστε καθόλου σε άμεση επαφή με τα χέρια μαζί της, απο την αρχή εως και το τέλος της κάθε λήψης.
Στο λιγοστό φώς που υπάρχει το βράδυ γύρω μας, θα χρειαστούμε μεγάλες ταχύτητες κλείστρου, οι οποίες ποικίλουν ανάλογα με την συχνότητα των κεραυνών αλλα και με την έμπνευση του φωτογράφου.
Αν ο φωτογράφος επιθυμεί να βγάζει 1 και μοναδική εκκένωση, και υπάρχει καλή συχνότητα κεραυνών, μια ταχύτητα της τάξης των 15” είναι αρκετά καλή και με σίγουρο αποτέλεσμα.
Υπάρχει η περίπτωση επίσης που ο φωτογράφος επιθυμεί σε μια φωτογραφία να πιάσει 2 η και περισσότερους κεραυνούς, οπότε εκεί η ταχύτητα με μια καλή συχνότητα κεραυνών θα μπορούσε να είναι απο 25” και άνω.
Οι τιμές της ευαισθησίας του φίλμ (ISO) θα πρέπει να είναι χαμηλές , απο 100 εως 200. Όσο πιο κοντά μας πέφτουν οι κεραυνοί, τόσο μεγαλύτερο φώς εκπέμπουν προς τον φακό μας…Άρα το άνοιγμα του διαφράγματος θα πρέπει να είναι μικρό , για αποφυγή του «καψίματος» όπως λέμε της φωτογραφίας…Οι τιμές σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να είναι πάνω απο f/5 ενώ σε κοντινούς κεραυνούς μπορεί να χρειαστούν οι ελάχιστες τιμές f/9-f/11.
Όταν φωτογραφίζουμε κεραυνούς το απόγευμα, το φώς είναι πολύ περισσότερο γύρω μας και έτσι οι ταχύτητες του κλείστρου θα πρέπει να ρυθμίζονται κάπου ψηλότερα απο το 1” .. 1/20 1/80 με το αντίστοιχο διάφραγμα (κάτω απο f/10 ) και να κάνουμε ρυθμίζουμε το ιντερβαλόμετρο σε συνεχείς λήψεις μήπως και σταθούμε τυχεροί..Η φωτογράφιση την μέρα είναι δυσκολότερη καθώς δεν έχουμε την ευχαίρια να τραβάμε μια λήψη με παρατεταμένο χρόνο και ταχύτητες πάνω απο 1/500 τα πράγματα γίνονται σαφώς δυσκολότερα με κύρια πηγή αποτελεσμάτων την…τύχη!
Τα πράγματα αλλάζουν όταν ο φωτογράφος διαθέτει φίλτρο UV το οποίο μειώνει σε μεγάλο βαθμό το εισερχόμενο φώς προς την μηχανή μας και έτσι οι ταχύτητες λήψεις μπορούν να γίνουν πιο μικρές, ίσως και για αρκετά δευτερόλεπτα!
Σημαντική υποσημείωση για αποτελέσματα φωτογραφιών χωρίς κουνημένα αντικείμενα είναι η παρακάτω. Πάντα οι φακοί θα πρέπει να έχουν απενεργοποιημένο το VR ή IS όπως αναγράφεται σε πολλούς. Η λειτουργία αυτή στην πραγματικότητα σε βοηθά να έχεις θεωρητικά μειωμένους κραδασμούς στην φωτογραφία. Όμως εφόσον ημηχανή είναι πάνω σε τρίποδο και άρα σταθερή, ώντας ο διακόπτης του VR στο ON, λειτουργεί αντίστροφα, και αντί για ακούνητη φωτογραφία, δεν αποκλείεται να έχουμε κραδασμό «τεχνητό» απο τον φακό μας, στην προσπάθειά του να αποσβέσει τυχον κραδασμους όπως εκείνος τους αντιλαμβάνεται χωρίς οστόσο να υφίστανται..VR / IS λοιπόν ΠΑΝΤΑ στο OFF!
Όσον αφορά την εστίαση, τα καλύτερα αποτελέσματα έρχονται εφόσον την ρυθμίσουμε εμείς χειροκίνητα…Σημαδεύοντας την πιο μακρυνή πηγή φωτός, εστιάζουμε μέχρι να το δούμε λεπτομερώς στην οθόνη της μηχανής μας εφόσον έχουμε ζουμάρει το οπτικό ζουμ στο τελευταίο επίπεδο ωστε να «φέρουμε» κοντά μας, το σημείο που εστιάζουμε..
Όπως αναφέρεται και στον τίτλο, το συγκεκριμένο χόμπι, εκτός απο μαγευτικό, είναι και πολύ επικίνδυνο…Οι κεραυνοί δεν λογαριάζουν απο συναισθήματα..Πέφτουν όπου θέλουν και δεν προλαβαίνεις να αντιδράσεις όταν είσαι στην επικίνδυνη ζώνη..Για αυτό καλύτερα είναι να έχεις φύγει απο εκείνη πριν είναι ήδη αργά.
Σε περίπτωση που ο φωτογράφος είναι στο ύπαιθρο με αυτοκίνητο και η καταιγίδα έχει πλησιάσει επικίνδυνα, το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να μπεί μέσα στο αυτοκίνητο του με κλειστά παράθυρα..Αν ο εξοπλισμός του είναι αδιάβροχος, μπορεί να περιμένει έχοντας ρυθμίσει την μηχανή να τραβάει αυτόματα μόνη της..Αν όχι, καλό θα ήταν να μην περιμένει την τελευταία στιγμή για να «ξεστήσει» τον εξοπλισμό και βρεθεί προ εκπλήξεων! Αν φωτογραφίζουμε στην πόλη σε σημεία όπως ταράτσες, μόλις η ηλεκτρική δραστηριότητα πλησιάσει αρκετά, μπαίνουμε έγκαιρα μέσα στο σπίτι. Δεν περιμένουμε να νιώσουμε τα μέλη μας να ηλεκτρίζονται!!
Αν είμαστε εκτεθειμένοι στο ύπαιθρο χωρίς αυτοκίνητο, πράγμα που δηλώνει απροσεξία και αμέλεια του φωτογράφου, υπάρχουν οδηγίες για στάσεις του σώματος στο έδαφος ανάλογα την κλίση της περιοχής. Καλό είναι να έχουν μελετηθεί και αυτές για κάθε ενδεχόμενο! Καλή διασκέδαση και πάντα με προσοχή και προνοητικότητα!
Ακολουθούν φωτογραφίες των συντακτών μαζί με τις ρυθμίσεις που αντιστοιχούν σε κάθε φωτογραφία : Δημήτρης Σαγιάκος, Θανάσης Παπαθανασίου, Χρήστος Ντουντουλάκης
EXIF : Shutter speed: 14″, f/7.1, ISO 160, Focal lenght: 18mm, Nikon D5200, Nikkor 18-55 (Sagiakos Dimitris Photography)
EXIF: Shutter speed : 9.5″, f/7.1, ISO 64, Focal Length: 4.6mm, Olympus SP590 Ultrazoom (Sagiakos Dimitris Photography)
EXIF: Shutter speed: 30″, f/10, ISO 100, Focal Length: 25mm, Canon EOS 550D T2i, EF-S18-55mm (Christos Doudoulakis Photography)
EXIF: Shutter speed: 30″, f/9, ISO 100, Focal length: 27mm, Canon EOS 550D T2i, EF-S18-55mm (Christos Doudoulakis Photography)
EXIF: Shutter speed: 25″, f/11, ISO 100, Canon EOS 6D (Thanasis Papathanasiou Photography)
EXIF: Shutter speed: 1/20, f/7.1, ISO 200, Focal length: 24mm, Canon EOS 6D (Thanasis Papathanasiou Photography)
Επιμέλεια : Δημήτρης Σαγιάκος
Συντάκτης, προγνώστης καιρού και ερευνητής των φυσικών φαινομένων στο μεγαλύτερο μετεωρολογικό σάιτ της Εύβοιας EviaWeather.gr
Εδώ μπορείτε να δείτε μέρος της δουλειάς του
Επιμέλεια : Δημήτρης Σαγιάκος
Συντάκτης, προγνώστης καιρού και ερευνητής των φυσικών φαινομένων στο μεγαλύτερο μετεωρολογικό σάιτ της Εύβοιας EviaWeather.gr
Εδώ μπορείτε να δείτε μέρος της δουλειάς του
Dimitris Sagiakos Photography
Κυκλώνας Ρόδου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλιο σας